Sprzedaż lub darowizna nieruchomości
Do sprzedaży lub przekazania nieruchomości konieczne jest sporządzenie aktu notarialnego, będącego zresztą finalnym etapem zawierania umowy pomiędzy kupującym i sprzedającym lub darczyńcą a obdarowanym. Czynność ta wymaga z kolei przedstawienia odpowiednich dokumentów. Obie strony powinny dostarczyć kserokopie bądź skany dokumentów, z kolei oryginały są potrzebne do okazania w dniu podpisywania aktu notarialnego. Notariusz dokona też wówczas potwierdzenia tożsamości obu stron na podstawie dowodu osobistego, paszportu, karty pobytu etc.
Już dziś skontaktuj się z Kancelarią Notarialną w celu przygotowania treści aktu notarialnego o sprzedaży lub darowiźnie nieruchomości.
Akt notarialny sprzedaży nieruchomości – wymagane dokumenty:
- nr księgi wieczystej,
- podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów, to jest: - wypis aktu notarialnego,
- wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- wypis z rejestru gruntów, wypis z kartoteki budynków, wyrys z mapy ewidencyjnej ze Starostwa lub Urzędu Miasta,
- zaświadczenie, z którego wynikać będzie przeznaczenie nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy,
- zaświadczenie, z którego wynikać będzie, że nieruchomość nie leży na obszarze rewitalizacji lub obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji,
- zaświadczenie z Urzędu Miasta lub ze Starostwa, że zbywana nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu, o którym mowa w art.19 ust.2 ustawy o lasach, ani decyzją, o której mowa w art.19 ust.3 w/w/ ustawy,
- zaświadczenie, że w budynku nikt nie jest zameldowany,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, gdy następuje podział z Urzędu Gminy lub Miasta i mapa z podziałem,
- dane osobowe kupujących i sprzedających (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zamieszkania),
- wartość rynkowa działki (cena sprzedaży), warunki zapłaty ceny sprzedaży (nr rachunku bankowego) oraz warunki i data wydania działki,
- dodatkowo w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub wpis do ewidencji działalności gospodarczej, NIP, REGON i inne dokumenty.
- prawomocny Akt Własności Ziemi,
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia łącznie z zaświadczeniem z urzędu skarbowego o